thereseraquin - Daglig dos inspiration

Therese Raquin bokblogg 3

Publicerad 2011-11-17 19:04:20 i Allmänt,

Nu har jag läst till sidan 147

Laurent
Laurents mörka sida har tagit över ännu mer nu. Efter mordet på Camille tar Therese och Laurent sina nya roller, Therese spelar den sorgsna änkan och Laurent spelar bäste vännen som försökte rädda Camille och som stöttar den sörjande familjen. I mer än ett år spelar de dessa roller så att ingen ska misstänka något. Under tiden träffar Laurent en modell som kommer över till honom om nätterna. Hon får honom att behålla sitt lugn. En dag kommer hon inte tillbacka och Laurent och Therese helvete börjar. Varje natt ligger de vakna eller har mardrömmar och alla handlar om Camille. Varje natt är de vettskrämda för att Camille ska visa sig. Laurent bestämmer sig då att han måste gifta sig med Therese i hopp om att dessa helvetes nätter ska vara över. Nu intar de två älskarna nya roller, Therese spelar jätte nedstämd och Laurent spelar vännen som är orolig för sin väninna. Snart ser Mme Raquin att de borde gifta sig, vilket var deras plan. De gifter sig men deras psyke bara förvärras. Varje natt blir de hemsökta av Camille. Han ligger där i sängen, mellan dem. Laurent och Therese ligger vakna tills morgnarna är komna.

Jag tycker att Laurent har förändrats väldigt mycket sen sist jag skrev. Han är ännu mer känslokall och värst av allt, han känner ingen skuld i att ha mördat en person. Ju mer jag läser desto mindre tycker jag om Laurent. Han gör allt så att det blir bäst för honom. Han skaffar sig en kvinna för att tillfredställa sina behov medans Therese inte kan det. Och han börjar känna att han inte känner likadant för Therese länge, de har inte träffats på så länge men då funderar han och inser att om han inte gifter sig med Therese så kommer han inte ha något att leva för (pengar). Laurent påverkas av sina mardrömmar och att ha en stadig ekonomi när han väljer att gifta sig med Therese.

Konflikter
Nu har konflikterna börjat ta liv, mestadels interna. Laurents interna konflikter handlar om hans framtid, vad han ska göra. Lämna eller gifta sig med Therese? Bli lämnad utan pengar eller omhändertagen av Mme Raquin som ger honom chansen att börja mål igen. Therese och Laurent har samma interna konflikt som nästan blir extern. Det är en konflikt dem emellan, utan att säga ett ord. Men även deras gemensamma konflikt med Camille.
Therese och Laurents gemensamma konflikt förvärras för varje dag.

Peripeti och upplösning
I förra inlägget tog jag upp en peripeti, Camilles mord. Men jag kunde inte skriva om dess upplösning eftersom jag inte hade kommit så långt. Nu har jag lite mer kött på benen. Om det var en lösning att döda Camille? Enligt mig, nej. De lyckas med sin plan men blir ändå inte lyckliga. Det får som de vill men känner inte att kärleken finns kvar och inte nog med det blir den hemsökta av en död man varje natt.
Efter det inträffar en peripeti då Laurent slutar att träffas med modellen som kom över varje natt. Efter det kommer Camille tillbacka i hans och Therese psyke. Det är i denna vändpunkt helvetet börjar.
En annan peripeti är att de tappar sina känslor för varandra. Den glöden som fanns där innan har försvunnit.
Therese som jag tycktes vara så kär i Laurent, säger knappt ett ord till honom längre. Deras känslor har dött och allt pågrund av deras plan att mörda Camille.

Motiv
I förra inlägget kände jag att det mesta handlade om olycklig kärlek men nu har jag fått en annan synvinkel på det hela. Egoism. Egoism av Laurents sida. Han gör det som är bäst för honom. Han dödar Camille för att HAN ska ha Therese för sig själv. Han träffar en annan kvinna för att HANS behov ska bli tillfredställda. Han gifter sig med Therese för att HAN inte ska sluta på gatan och för att HAN ska kunna avgå från sitt jobb och öppna en ateljé med SINA målningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Daglig dos Inspiration

Mindre vardag, mer Inspiration !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela