thereseraquin - Daglig dos inspiration

Therese Raquin bokblogg 2

Publicerad 2011-11-15 18:25:17 i Allmänt,

Nu har jag läst fram till sidan 62.

Laurent
Laurent är en väldigt kraftig man. Han är en vän till Camille, Therese man. Therese blir förtjust i Laurent från första början men Laurent tycker egentligen att Therese är ful. Laurent tycker om att måla, njuta av livet men framförallt tycker han om kvinnor. När han märker att Therese är intresserad av honom får han en ide, han vill bli hennes älskare. Först träffar han Therese och har en känsla av förakt mot Therese men efter ett tag är han fast! De lever i ett dolt förhållande och måste smyga för att träffas, Laurent gör allt för att träffa Therese. När Laurents chef en dag kommer och berättar att han inte får smita iväg från jobbet så fler gånger blir det svårare för dem att träffas. Laurents mörka sida kommer fram.

Jag uppfattar Laurent som en tjejtjusare. Han faller inte för min smak och jag kan inte riktigt acceptera honom. Therese berättar så djup om hennes känslor för honom men han säger inte ett ord. Han tiger och njuter av makten. Dock när Therese berättar att de inte kan träffas längre blir han förtvivlad och ber henne att stanna kvar. Laurent får inte som han vill, därför måste Laurent göra så att det blir som han vill. Han planerar ett mord för att bli av med Camille. Djävulen inom honom väcks till liv.

Konflikter
Än så länge finns det inga externa konflikter i boken. Laurent är den ända som har interna konflikter. Hans första konflikt är om han ska bli Therese älskare eller inte? Hon är visserligen ful men Laurent kan inte motstå spänningen. Den andra konflikten är allvarligare, ska han mörda Camille eller inte? Under en hel natts funderingar bestämmer han sig för att mörda Camille, gifta sig med Therese och ärva Mme Raquins förmögenhet.

Peripeti och upplösning

Den första peripetin i boken upplever jag då Laurent kommer in i Therese liv. Hon har alltid varit den tysta lydiga flickan men nu får hon äntligen uppleva passion och kärlek. Nästa peripeti är då de båda får reda på att de inte kan träffas längre. Upplösningen till detta leder till att Laurent tar Camilles liv. Om detta var en bra lösning eller inte kan diskuteras. Jag har precis läst då Laurent kastar Camille i vattnet och dränker honom. Därför väntar jag med denna fråga till nästa inlägg.


Motiv
Motivet som skildras i romanen är väldigt tydligt, olycklig kärlek. Två unga människor blir kära men kan inte träffas för hennes man är i vägen. I Romanen skildas också otrohet och äktenskapsbrott vilket var ett förfärligt brott under den tiden. Än så länge är det dessa motiv jag har upplevt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Daglig dos Inspiration

Mindre vardag, mer Inspiration !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela