thereseraquin - Daglig dos inspiration

Therese Raquin bokblogg 1

Publicerad 2011-11-15 17:43:56 i Allmänt,

 Författaren inleder boken med att beskriva ett område. De första meningarna lyder "Längst borta på rue Guenegaud, när man kommer från kajerna, stöter man på Pont Neufpassagen, ett slags trång och mörk korridor, som går från rue Mazarine till rue de Siene. Denna passage är trettio steg lång och på sin höjd två steg bred." Själv tycker jag att denna inledning är rätt så tråkig. Jag hade nog aldrig lånat denna bok om jag först skulle läst kapitel ett. Han beskriver en plats i minsta lilla detalj och texten blir snabbt väldigt långtråkigt. Om jag själv skulle skrivit en bok (Vilket jag skulle vilja göra) hade jag inlett boken med ett spännande scenario, som kommer utspelas längre fram i boken och sedan hade jag berättat allt från början, tillexempel. Jag tror författaren ville fånga läsarna genom att beskriva ett otäckt ställe som skulle locka läsarna att läsa vidare, dock tycker jag att han misslyckas.

När man läser första kapitlet får man ett hum om vem boken ska handla om även om karaktärerna inte beskrivs förrän i andra kapitlet. Det är en butik på Pont Neufpassagen som beskris extra noggrant, det är en liten sybehör butik. I sy butiken brukade en kvinna stå, med blekt ansikte och mörkt hår. På dörrens ena glasruta stod det Therese Raquin. Eftersom boken heter Therese Raquin var det heller inte så svårt att klura ut att det skulle handla om henne. Titeln på boken tycker jag om, den är enkel. När jag ser en bok med ett namn som titel blir jag intresserad av den eftersom det ger mig en känsla av att denna personens livshistoria är nedskriven i boken. Livshistorier är ett plus på min lista! Bokens utsida är dock inte så intressant men som många gånger sagt så ska böcker inte dömas av utsidor.

Bokens genre är psykologi, naturalism. Under 1800 talet var denna genre väldigt vanligt eftersom den skildrade människan i ett naturvetenskapligt perspektiv och ett psykologiskt perspektiv.

Det ska bli intressant att läsa boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Daglig dos Inspiration

Mindre vardag, mer Inspiration !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela